keyboard_arrow_down

Dine medarbejdere er dit bedste rekrutteringsværktøj

Dine medarbejdere og deres netværk spiller en afgørende rolle, når du skal tiltrække talent. Derfor skal du aktivere dem og få deres LinkedIn-profiler i spil.

Prøv det gratis nu

Omstillingsparat, teamplayer og god til at holde mange bolde i luften. Flosklerne står meget ofte i kø, når virksomheder skriver jobopslag, og det afspejles i ansøgningerne, som typisk handler om omstillingsparathed, team-fokus og evnen til at holde mange bolde i luften.

Altså under forudsætning af, at der overhovedet kommer nogen ansøgninger, for i disse år er det i dén grad medarbejderne, der har fat i den lange ende af arbejdsmarkedet – i hvert fald når det kommer til de højtuddannede generation Y og Z-medarbejdere. Det er personer født mellem 1978 og 2001, som i 2022 vil udgøre 25% af det danske arbejdsmarked, og det er en medarbejdergruppe, der stiller temmelig høje krav.

Krav, som ikke kun handler om løn og arbejdsforhold, men i stigende grad om, at arbejdet skal give mening i relation til eksempelvis miljø og sociale forhold. Og de krav er en udfordring for ambitiøse virksomheder, som i dag befinder sig i det, der lidt dramatisk er blevet døbt The War For Talent.

 

 

Mennesker over virksomheder

Hvad gør man så, hvis man skal i krig? En god idé er at kigge på, hvilket arsenal man egentlig har til rådighed. Og hvis din slagmark er rekrutteringsmarkedet, sidder dine bedste våben alt andet lige på stolene i dit kontorlandskab, i jeres laboratorier og værksteder, i jeres biler og i de øvrige hjørner af virksomheden.

I kampen om de bedste medarbejdere er dit største aktiv de mennesker, du allerede har på lønningslisten. For udover at de er i virksomheden, fordi de er kvalificerede til jobbet, giver de dig den konkurrencefordel, at de ikke er dig. Det er afgørende, for når du skal gøre dig lækker for attraktive og krævende medarbejdere med masser af tilbud på hånden, er du afhængig af, at nogen siger god for dig.

Vi mennesker er sociale dyr, og vi orienterer os notorisk om, hvad andre synes og gør. Man taler om social proof, når vi lige via diverse apps tjekker vennernes (og fremmede menneskers) erfaringer den restaurant, vi overvejer at booke bord på. Og inden for marketing og rekruttering taler man om employee advocacy, som kort fortalt dækker over medarbejdere, der omtaler virksomheden og/eller virksomhedens produkter på en positiv måde.

Den form for omtale har en enorm værdi, fordi man helt fundamentalt stoler mere på andre mennesker end på virksomheder og brands. Og det forhold skal du bruge aktivt i din rekrutteringsstrategi. 

 

 

 

Brug LinkedIn (på den rigtige måde)

Teknikken er imidlertid ikke helt ligegyldig. Først og fremmest er det væsentligt at være klar over, at en virksomhedsside på LinkedIn har et begrænset reach. Det betyder lidt forsimplet, at LinkedIn ikke prioriterer at vise opslag fra virksomheder i brugernes feed, og det betyder dermed også, at den information, der bliver postet, i mange tilfælde ikke bliver set af ret mange.

Samtidig er platformen også skruet sådan sammen, at opslag, der bliver delt, ikke bliver prioriteret lige så højt som personlige opslag, der bliver postet på en privat profil. Derfor er det afgørende for udbredelsen af jobopslaget, at dine medarbejdere laver - eller i hvert fald poster - deres egne opslag.

De behøver imidlertid ikke selv at bøvle med at forfatte teksten. Nogle mennesker elsker at skrive sjove, finurlige og kreative opslag på sociale medier, mens andre afskyr det som pesten og mest af alt er til stede på platformen for at blive fagligt inspireret – eller for at holde øje med interessante jobmuligheder. Du kan tage hensyn til den sidste gruppe ved at forproducere forslag til tekst, billeder og andre materialer, som de kan sakse og poste uden at skulle bruge for meget energi på det. 

Husk i øvrigt, at rekruttering ikke kun er noget, der foregår i den konkrete situation, hvor du akut er i markedet efter en bestemt profil til en bestemt stilling. Det bør optimalt set køre som et konstant grundspor, hvor du opbygger en god, solid fortælling om virksomheden – en fortælling fortalt af dine medarbejdere.

 

Prøv gratis nu

keyboard_arrow_up